Hoe is jouw werk-privé-balans?

Bijna iedereen gaat wel eens door een periode waarop het druk is op het werk en hij of zij veel moet overwerken. Als dit eerder gewoonte is dan uitzondering, is er echter sprake van een ongezonde balans tussen werk en privé.

Die balans kan ook de verkeerde kant uitgaan door de technologische middelen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben. Een mobiele telefoon van het werk en de mogelijkheid om vanaf thuis je werkmail te checken, zorgen ervoor dat je altijd bereikbaar bent. Hierdoor kan het lastig zijn het werk even ‘uit te zetten.’

Te veel werken leidt echter niet tot een hogere productiviteit, integendeel. Het is belangrijk je hersenen af en toe de gelegenheid te geven zich opnieuw op te laden. Daardoor kun je je beter focussen op je werk maar het is natuurlijk voor je eigen gezondheid ook beter om de boog niet altijd gespannen te laten staan.

Wat zijn de signalen waar je op moet letten?

  • Je werkt regelmatig meer dan tien uur per dag
  • De stapel werk wordt maar niet kleiner, hoe hard je ook werkt
  • Je verhoogt je dagelijkse dosis cafeïne en/of nicotine om de dag door te komen
  • Je voelt je geestelijk en lichamelijk uitgeput als je thuis komt van je werk
  • Je neemt je werk mee naar huis om ’s avonds en in het weekend te werken
  • Het vooruitzicht van een nieuwe werkweek zorgt er elke zondagavond voor dat je een slecht humeur hebt
  • Je begint een reputatie te ontwikkelen dat je je vrienden op het laatste moment afbelt

Zijn een aantal van deze signalen op jou van toepassing? De kans is dan groot dat je een ongezonde balans tussen werk en privé hebt.

En nu?
Als je het gevoel hebt dat je teveel hooi op je vork hebt genomen, of beter gezegd hebt gekregen, is er maar één persoon die de last kan verlichten: jijzelf. Zolang jij niet aangeeft waar je grenzen liggen, denken je manager en collega’s waarschijnlijk dat alles in orde is.

Praat daarom met je manager en geef aan dat je het te druk hebt. Waarschijnlijk heeft hij het zelf ook druk en heeft hij het daarom niet door onder welke werkdruk jij gebukt gaat. Houd het niet bij dat ene gesprek, blijf ook daarna je grenzen aangeven en leer nee zeggen tegen baas en collega’s.