Netwerken

Je kunt nog zulke goede papieren en kwaliteiten hebben, het is altijd handig om een kruiwagentje hebben om bij een bedrijf binnen te kunnen komen. Maar dan moet je wel de juiste mensen kennen. Je zult dus moeten beschikken over een uitgebreide groep van mensen die iets voor je kunnen betekenen.

Omdat kruiwagentje alleen zo negatief klinkt (zie je jezelf al zitten?) spreekt men liever over een netwerk. In dit overzicht kom je alles te weten over het opbouwen van een netwerk en (minstens zo belangrijk!) het onderhouden ervan.

Wat is netwerken?
Netwerken is niets anders dan het leggen van de juiste contacten om je te helpen bij het vinden van geschikt werk. Dat kan handig zijn als je voor het eerst op zoek bent naar een baan, maar natuurlijk ook als je verder wilt komen in je carrière.

Als netwerker stel je jezelf twee vragen. Wat heb jij van mij nodig en wat wil ik van jou? Netwerken, ofwel doelgericht en systematisch omgaan met je contacten, is dé manier om professionele relaties op te bouwen. Je visie vergroten en informatie vergaren zijn daarbij je basisdoelen.

Je netwerk houdt je op de hoogte van vacatures, potentiële klanten, brengt je op nieuwe ideeën, vergroot je naamsbekendheid en breidt je kennis uit. Hoe meer mensen weten wie je bent en wat je doet, hoe groter de kans dat je in contact komt met geïnteresseerde ‘decisionmakers’.

Netwerken draait om aandacht en elkaar iets gunnen. Als je aandacht besteedt aan je gesprekspartner weet je wat hem beweegt en wat jij voor hem kunt betekenen. Het is tweerichtingsverkeer. Denk niet in de eerste plaats aan je eigen voordeel. Netwerken is geven – maar hou je ogen open – en ontvangen komt later.

Je netwerken zijn op te splitsen in verschillende soorten. Natuurlijk kunnen ze in elkaar overlopen, maar het is goed je te realiseren waar je informatie uit kunt putten.

Persoonlijke netwerken
Tot de persoonlijke netwerken worden je familie, vrienden en kennissen gerekend. Dit netwerk is een goed startpunt voor het uitbreiden van je activiteiten. Netwerkkenners maken wel eens de volgende rekensom: je hebt minimaal vierhonderd relaties die je om informatie kunt vragen. Zij verwijzen weer door naar tweehonderd andere relaties, deze eventueel weer naar honderd anderen etc.

Sociale netwerken
Onder sociale netwerken vallen de kennissen die je minder vaak ziet: mensen waarmee je uitgaat of mensen die dezelfde hobby’s als jij hebben. Als je net bent verhuisd, is het verstandig om een sociaal netwerk te ontwikkelen door mee te doen aan cursussen, vrijwilligerswerk, verenigingswerk of door je aan te sluiten bij bijvoorbeeld een sport- of beleggingsclub. Laat ook dit netwerk groeien.

Professionele netwerken
Professionele netwerken ontmoet je op je werk, op bijeenkomsten en op trainingen. Professionele netwerken bevatten bijvoorbeeld ex-collega’s, je vorige baas, decanen en oud-docenten. Hier hoort ook je mentor bij, degene die je raad geeft over je loopbaanplannen. Je kunt persoonlijke adviseurs ook inhuren!

Digitale netwerken
Op internet kun je tegenwoordig ook prima netwerken. Via discussiefora en nieuwsgroepen kun je op een eenvoudige manier in contact komen met tientallen zo niet honderden personen. Je kunt gemakkelijk ideeën uitwisselen en de instap is vrij laagdrempelig. Via BeKnown kan je een professioneel netwerk uitbouwen binnen Facebook, maar volledig afgescheiden van je vrienden en familie.

Op feestjes en bij vrienden en kennissen
Dicht bij huis en dé plek om je netwerk te beginnen. Een informele manier van mensen ontmoeten om op een ontspannen manier contacten te leggen. Ben je nog niet zo’n ervaren netwerker, dan is dit de plek om te oefenen. Spreek mensen aan, stel je voor, luister naar hun verhaal en vertel over jezelf.

Op je werk
Een meer formele manier van netwerken. Je kunt netwerken met onder andere collega’s, klanten en medewerkers van andere bedrijven. Bijvoorbeeld werknemers die in hetzelfde pand zijn gevestigd. Ook hier geldt: spreek mensen aan. Als je niet laat merken dat je er bent, leren anderen je ook niet kennen.

Op netwerkbijeenkomsten
Een netwerkbijeenkomst is gericht op het verkrijgen van ideeën en tips. Diverse organisaties organiseren netwerkbijeenkomsten waaraan je deel kunt nemen. Veel van deze clubs richten zich op een bepaalde doelgroep. Voordeel is dat iedereen daar komt met hetzelfde doel – netwerken! - en je makkelijk contact legt.

Op internet
Op het internet ontstaan ook talloze netwerken. Langs deze weg kom je ook in contact met vakgenoten, opdrachtgevers en gesprekspartners via discussiefora, mailinglijsten, nieuwsgroepen en e-mail. Bedenk wel dat je aanvankelijk met veelal anonieme contacten te maken hebt en dat veel gegevens die je op het internet zet openbaar zijn. Wees dus voorzichtig met het geven van informatie over jezelf. Maar als je iemand eenmaal in vertrouwen hebt genomen kun je verder met hem of haar via persoonlijke e-mail verder praten. En wellicht een persoonlijke ontmoeting initiëren.

Laat wat van je horen
Na het leggen van contacten, begint het netwerken pas echt! Zichtbaar blijven is het sleutelwoord. Hou dus contact en schenk aandacht. E-mail is wat dat betreft een eenvoudig communicatiemiddel om even iets van je te laten horen. Overdrijf hierbij niet en bedenk dat veel mensen veel ongewenste e-mail krijgen. Wees daarom kort, vertel iets persoonlijks over jezelf en vergeet niet ook interesse te tonen in de ander. Als je intensief e-mailcontact hebt met iemand, bel diegene dan een keer op, misschien kun je zelfs een ontmoeting afspreken. De omgang wordt zo een stuk persoonlijker.

Bedanken
Heeft je netwerk je geholpen, vergeet dan zeker niet te bedanken. Ook al is de hulp minimaal geweest. Dit is wel zo beleefd en daarnaast vinden mensen het leuk om te horen dat hun bijdrage vruchten heeft afgeworpen. Bovendien heb je grote kans dat ze in de toekomst weer aan je denken.
Reik anderen ook ideeën aan en hou in de gaten of jij hulp kunt bieden. Voor wat hoort wat. Ben je goed in het schrijven van brieven en iemand stoeit met zijn sollicitatiebrief? Jouw hulp is een aangename verrassing.

Orden je netwerk
Breng systematiek aan in je visitekaartjes of adreslijst. Geef cijfers aan je contacten. Een 1 voor diegenen met wie je intensief contact wil onderhouden, een 2 voor die personen die minder actief zijn. Dit helpt je om je tijdsbesteding te optimaliseren. Noteer tevens een omschrijving, zodat je makkelijker kunt herinneren met wie je te maken hebt en daarbij een beeld kunt vormen. Het zegt ook iets over het soort relatie dat je hebt.

Update je bestand en voorkom ‘vervuiling’. Mensen wisselen van baan, verhuizen en ‘verdwijnen’. Zorg dat je verzameling businesskaartjes relevant is voor je netwerk.