Kleren maken de man, maar al wat telt is het logo

Kleren maken de man, maar al wat telt is het logo

Wie merkkleding met een duidelijk zichtbaar logo draagt, geniet meer aanzien en krijgt makkelijker medewerking en werkaanbevelingen en verdient ook meer geld dan mensen die geen merkkleding dragen. Dat blijkt uit onderzoek van Rob Nelissen en Marijn Meijers van de Universiteit van Tilburg. Hun bevindingen worden gepubliceerd in Evolution and Human Behavior.
De onderzoekers lieten vrijwilligers foto's zien van een man met een poloshirt. Die foto werd digitaal bewerkt zodat het shirt een Lacoste of Hilfiger-logo had en daarna een goedkoper Slazenger-logo of zelfs helemaal geen logo.

Wat bleek?

Wanneer de man het Hilfiger of Lacoste-logo droeg, kreeg hij door de deelnemers een hogere status toegemeten op een schaal van 1 tot 5 (3,5 voor Lacoste en 3,47 voor Hilfiger), dan wanneer hij geen logo (2,91) had of het Slazenger-logo (2,84) droeg.
De respondenten schatten hem ook rijker in wanneer hij merkkledij droeg, dan wanneer dat niet het geval was.
Die bevindingen werden bevestigd toen de onderzoekers een paar vrouwen vroegen een enquête-onderzoek te doen in een winkelcentrum, waarvoor zij de ene dag een trui met logo droegen en de dag daarna een kledingstuk zonder logo.
Opnieuw bleek dat wanneer die vrouwen een Tommy Hilfiger-trui droegen, zij veel vaker medewerking kregen van de passanten dan wanneer ze een trui zonder logo droegen (52% tegen 13%). Uit andere experimenten blijkt ook dat mensen met merkkleding vaker worden aanbevolen voor een job en zelfs meer geld verdienen.

De onderzoekers concluderen dat mensen logo's ervaren als signalen van onderliggende kwaliteit en dat ze daarbij denken dat enkel de besten zich kwaliteit kunnen veroorloven.

(Bron: The Economist)