Bore-out versus burn-out

Een bore-out slaat even hard toe als een burn-out. Toch is het nog meer een taboe. Ontdek hier het verschil tussen beide, de risicofactoren en wat je eraan kan doen.

Bore-out: even schadelijk als burn-out

De burn-out is niet meer weg te branden uit de media. Eén op vijf Vlaamse werknemers zou risico lopen op een burn-out. De eerste preventiecampagnes zijn een feit.

Over bore-out wordt minder gesproken. Onterecht: een bore-out is even schadelijk voor je gezondheid en werkplezier. Waar ligt het verschil en hoe pak je een bore-out aan?

Wat is een bore-out?

Veel mensen vervelen zich wel eens op het werk. Maar soms gaat het verder. Verveel je je zo – zelfs al heb je veel (eentonig of te weinig uitdagend) werk – dat je moe en doodongelukkig wordt, dat je niets meer gedaan krijgt? Dan kamp je misschien met een bore-out. Enkele symptomen:

  • Irritatie: je kan weinig verdragen.
  • Je slaapt slecht en bent oververmoeid.
  • Je voelt je lusteloos en hebt nergens zin in.
  • Je wordt introvert en vermijdt sociaal contact.
  • Je bent wanhopig op zoek naar een uitdaging.

Het is goed mogelijk dat je collega’s dit niet doorhebben. Vaak verstoppen we ons achter het druk-druk imago. Veel mensen schamen er zich – onterecht – voor dat ze zich vervelen.

Relatie en verschil met burn-out

Bij een bore-out blijf je te lang hangen in je comfortzone. Je hebt geen uitdaging en wordt niet (genoeg) geprikkeld om je grenzen te verleggen. Je zelfontwikkeling valt stil en je haalt niet langer voldoening uit je werk.

Mensen met een burn-out zijn te lang doorgegaan in hun effortzone: ze hebben hun grenzen te lang verlegd. Ze zijn overprikkeld en raken opgebrand.

Wie loopt meer risico?

Mensen die veel prikkels nodig hebben, lopen meer risico op een burn- of bore-out. Wie zich sterk laat leiden door wat anderen verwachten of door angst, krijgt vaker een bore-out. Reorganisaties, langetermijndoelstellingen en eentonig werk zijn versterkende factoren.

Hoe bestrijd je een bore-out of burn-out?

Een bore-out hoeft niet levenslang te duren. Soms helpt een aanpassing van je takenpakket, soms is een nieuwe functie en/of werkomgeving noodzakelijk.

Ga op zoek naar dingen die je graag doet, die je energie geven. Sommige mensen zijn mijlenver verwijderd van hun oorspronkelijke behoeftes. Kies voor een job die je prikkelt, je stimuleert, je uitdaagt en je enthousiast maakt!


Katrin Van de Water is oprichtster van Passion for Work. Ze begeleiden hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Vaak willen ze iets anders, maar weten niet wat en/of hoe. Personal Branding kan hen hierbij helpen. Lees er meer over in het gratis ebook Personal Branding, te bekomen via www.passionforwork.be.