4 tips om jezelf te verkopen tijdens een sollicitatiegesprek

Veel mensen vinden het moeilijk ‘zichzelf te verkopen’. Wij delen je 4 tips om jezelf te verkopen bij een sollicitatie

1. Jezelf zijn

“Je mag jezelf niet onder-, maar ook niet overschatten. Kunnen benoemen waar je goed en minder goed in bent, en dat ook tonen aan anderen schept vertrouwen. Daarom denk je best op voorhand na over je succesverhalen. Die resultaten moet je in een sollicitatiegesprek durven benoemen. Een bedrijf is daar zeker geïnteresseerd in: dat levert hen immers tijd- en geldwinst op. Ze gaan ervan uit dat gedrag uit het verleden een goede voorspeller is van toekomstig gedrag.”

2. Favoriete vacature bepalen

“Bij spontane sollicitaties en bij gesprekken met een selectiebureau moet je altijd duidelijk zeggen voor welke vacature je solliciteert. Heel belangrijk is om te focussen op de raakvlakken tussen jouw vaardigheden en de vereisten van de functie. Dan maakt het niet uit of je al dan niet het gevraagde diploma of de juiste leeftijd hebt. Ik help op die manier wekelijks heel wat mensen – ook vijftigplussers – aan werk.”

3. Goed voorbereiden

“Het is heel belangrijk om je motivatie duidelijk weer te geven en de website van het bedrijf waarvoor je solliciteert grondig te bekijken. Klassiekers, maar ik ben zelf recruiter geweest en veel sollicitanten komen heel onvoorbereid aan de start. Vragen als ‘Waarom moeten we voor u kiezen’ of ‘Geef 3 plus- en minpunten’ komen veel voor op een sollicitatiegesprek en kan je perfect voorbereiden. Toch gebeurt dit veel te weinig.”

4. Je digitaal profiel stroomlijnen

“We plakken graag etiketten op andermans hoofd. Wist je dat we maar vier seconden nodig hebben om iemand in een hokje te duwen? Meestal doen we dit onbewust. Die eerste indruk wordt voor een groot stuk digitaal gevormd. Werkgevers googlen je vaak vooraleer ze je uitnodigen. Wat ze dan te zien krijgen kan je voor een stuk onder controle krijgen. Zijn je Twitter, LinkedIn, Facebook-profiel en je cv en motivatiebrief op elkaar afgestemd? Wat jij in je hoofd hebt, moet een externe ook te zien krijgen. Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet snijden, is dan ook een treffend spreekwoord. Mensen zien hun blinde vlekken vaak niet. Solliciteren is een vak. Arbeidsmarktkennis is onontbeerlijk en een loopbaancoach kan je daarin ondersteunen.”


Katrin Van de Water is oprichtster van Passion for Work. Ze begeleiden hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Vaak willen ze iets anders, maar weten niet wat en/of hoe. Personal Branding kan hen hierbij helpen. Lees er meer over in het gratis ebook Personal Branding, te bekomen via www.passionforwork.be