Skip to main content

Kom uit je middagdip

Kom uit je middagdip
Untitled Document Je oogleden worden zwaar en het wordt lastig om je op je werk te concentreren. Volgens een bekende soepfabrikant gebeurt het vooral rond vier uur in de middag, anderen hebben er net na de lunch last van. Feit is dat we allemaal wel eens last hebben van een middagdip.

En vaak zijn mensen dan geneigd om naar een kopje koffie of een snoepreep te grijpen om weer een beetje wakker te worden. Cafeïne en suiker verjagen de man met de hamer echter maar tijdelijk, en zorgen er alleen maar voor dat hij later met een nog grotere moker terugkomt.

Wat is dan wel een verstandige manier om van je middagdip af te komen?

Beweging
Als je werkzaamheden hebt waarvoor je naar een andere afdeling moet lopen, is dit het moment om ze uit te voeren. Breng nu dat rapport dus even weg, of wandel langs die afdeling waar je cijfers moet opvragen. Vermijd vergaderingen waarin je uren moet stilzitten.

Frisse lucht
Een toertje lopen door de buitenlucht helpt je weer helder te worden. Ga dus een keer mee naar buiten als je collega’s een sigaretje gaan roken, of loop even een blokje om.

Afleiding
Gooi een balletje heen en weer met je collega, of haal een grapje uit. Zorg ervoor dat je even bent afgeleid van die spreadsheet waar je de hele dag aan het werken bent.

Eten
Wat en hoe je eet, heeft invloed op je energieniveau. Eet op regelmatige tijdstippen en houd daarbij de volgende tips in je achterhoofd:

Ontbijt – Kies voor volkorenbrood. Eet je ontbijtgranen met yoghurt of halfvolle dan wel magere melk. De juiste dosis koolhydraten zorgt ervoor dat je hersens en spieren de energie krijgen die ze nodig hebben.

Lunch – Ga voor voedsel met weinig koolhydraten, zoals kaas met een laag vetgehalte, vis, mager vlees of kip.

Snacks – Het nuttigen van een tussendoortje is een goede manier op je energieniveau wat op te krikken. Om de zoveel uur iets eten helpt je lichaam zijn brandstof goed te gebruiken, maar alleen als je juiste snacks kiest.

Een chocoladereep zorgt misschien voor een tijdelijke energieboost, maar op de langere duur word je er alleen maar slaperiger van. Kies daarom liever voor fruit, magere yoghurt of een cracker met kaas.

© Monster